En attack från jättarna: #jagärinos

Jag brinner för att kreatörer ska få rimligt betalt för sitt arbete.

Jag protesterar högt när jag ser mina kollegors (och ibland mina egna) foton, recept och idéer stjälas av andra.

Jag anser att fler influencers behöver utbildas i hur förmåns- och inkomstbeskattning fungerar.

Jag blir heligt förbannad när somliga stora profiler märker ut reklam felaktigt gång på gång.

Jag slåss för att vi som sysslar med Instagram, bloggar och YouTube ska bli tagna på allvar.

Det är ingen slump att jag känner starkt för dom här frågorna. Jag är nämligen engagerad i branschorganisationen för kreatörer inom sociala medier: Influencers of Sweden (InoS). Tillsammans driver vi dessa frågor för att professionalisera branschen.

Vi fick nu i veckan fick motta häpnadsväckande och osaklig kritik från företrädarna av dom stora influencernätverken (=dom som tjänar cash på att knyta ihop influencers med företag) som jag skulle vilja bemöta här.

Kritiken går i korthet ut på att vi inte bör benämna InoS som en branschorganisation, eftersom vi inte företräder alla intressen i branschen.

Say what?!

Dom här personerna menar alltså att vi inte är en branschorganisation om vi inte företräder deras intressen, som alltså rent krasst är att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss som kreatörer.

Det är lite som att en arbetsgivarorganisation skulle klaga på att facket inte driver arbetsgivarnas frågor.

Dom har alltså inte alls förstått hur det ligger till. 

Utan oss finns det ingen bransch.

Vi är en branschorganisation för influencers – inte en branschorganisation för alla som verkar i influencerbranschen.

InoS är en ekonomisk förening utan vinstintresse som styrs av oss medlemmar. Vi företräder dom enskilda kreatörerna som är medlemmar hos oss – ingen annan, och särskilt inte några arbetsgivare.

Självklart kan vi samarbeta med influencernätverken i frågor som exempelvis reklammärkning, men vi kommer alltid alltid att sätta våra egna medlemmar i första rummet.

Det känns väldigt tråkigt att influencernätverken valde att komma med en attack helt ur det blå i form av en artikel i Dagens Media, istället för att plocka upp luren. Så lågt att gå på oss offentligt. Vi är en nystartad förening som förlitar oss helt på ideell arbetskraft, samtidigt som dom omsätter miljoner.

För mig är det i alla fall mer självklart någonsin att jag hellre företräds av någon som på riktigt främjar mina intressen istället för någon som tjänar sitt levebröd på andras skapande.

Med stolthet kan jag säga: #jagärinos

– Annie

 

8 reaktioner på ”En attack från jättarna: #jagärinos

    • Det stämmer tyvärr inte! Du ska nästan alltid betala båda inkomstskatt motsvarande marknadsvärdet på varan + förmånsbeskattas. Därför tar jag i princip aldrig emot produkter. Det blir ju en minusaffär för mig. Tack för din kommentar ❤

      Gilla

  1. […] Annie Månsson,  Annika Myhre, Amanda Matti, Anders Möller, Angeliqa Mejstedt, Caroline Wijkström, Dorotea Pettersson, Elin Häggberg, Elin Kero, Emilia Westerström, Emmi Holmer, Flora Wiström, Helena Enqvist, Jennifer Sandström, Jonna Jinton, Julia Erikson, Katarina Jansson, Katarina Wohlfart, Lola Akinmade Åkerström, Madeleine Rybeck, Madeleine Stenberg, Maja Hurtig, Maria Björkman, Mia Fernando, Mikael Winterkvist, Nina Sandahl, Paulina Gunnardo, Sandra Nicole Frieman, Sofia Bursjöö, Sofia Marklund, Therese Wiksten, Valkyria Nordenberg, Wilda Kristiansson. […]

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s