Jag är tillbaka! Med festivalminnen, höstpepp och nya rutiner

Annie Månsson

Helvete vad jag har saknat den här platsen! För dig som inte har koll: i somras blev det för mycket för mig att både rodda blogg och heltidsjobb, så jag tog en månads bloggpaus i augusti. Det var helt rätt för mig, även om det kändes svårt att överge min kreativa ventil och allt det sociala kring den här platsen.

Under den här månadens paus har det funnits utrymme att fundera.

Annie Månsson

Bloggen tog i våras i princip upp all min jobbfria tid och det blev förstås inte sunt i längden. Mitt problem är/var delvis att det är/var för kul att skapa till bloggen. Det blev så tydligt på planet hem från min semester i Edinburgh. Jag drog igång och smygjobbade, och på dessa 2 timmar hann jag kläcka inte mindre än 45 inläggsidéer och 25 receptidéer! Skojar ej alltså.

Annie Månsson

Det är en stor tillgång att vara kreativ som bloggare, men när jag har en annan heltidssysselsättning måste jag begränsa mig. Och det suger jag på. Jag tar oftast på mig mer än vad jag fixar när min skapargnista tänds. Till slut kraschar jag och klarar inte av något alls, som nu i somras. Min utmaning är att lära mig att inte alla idéer måste förverkligas dirr.

Annie Månsson

I hela mitt vuxna liv har jag varit kroniskt kass på att ha ett luftigt schema – men skam den som ger sig!

Min nya, mer *balanserade* plan ser ut så här:

✎ Helt ledig från plugget och bloggen på söndagar, fredagkvällar, lördagkvällar och en vardagskväll i veckan.

✎ En hel arbetsdag på vardagar i veckan viker jag till bloggen.

✎ Prioritera att träffa vänner minst en kväll i veckan.

✎ En helig vardagskväll i veckan med min kille när jag inte fipplar med mobben/datorn.

✎ Sänka mitt inläggsmål till 3 i veckan (ett recept, en veckomeny och ett övrigt inlägg) och sätta en maxtak på 5 stycken. Hellre en lägre, men hållbar och pålitlig frekvens än tvärtom.

Det låter väl rimligt? Har du som läser förresten några supertips för ett mer balanserat liv?

Annie Månsson

Och du! Jag skulle fan bli själaglad om du lämnade en kommentar (tryck på pratbubblan under rubriken)! Bara ett kort hej eller något om sommaren/hösten/stressmanagement. Jag har haft abstinens efter kontakten med er ❤ Som alltid svarar jag på allt.

Jag avslutar med några bilder från världens mysigaste festival, Rosenbergsfestivalen som jag åkte på i början augusti:

Rosenberg 2016

jag hade katt-fräknar och stormtrivdes

Rosenberg 2016

och Max (min kille) blev gaaanska så jävla söt tycker jag

Rosenberg 2016

Johan med Atlantic Francis-ukelelen

Rosenberg 2016

världens bästa Victor

Rosenberg 2016

Anders och knäburgaren

Rosenberg 2016

sommardrömmen Kristina

Rosenberg 2016

Vi spelade kortspelet Yaniv en hel del under festivalen – och här har Fredde precis åkt ut 🙂

Yes, och det var allt för mig den här gången! Men kika in ikväll – för då är det nämligen premiär för veganmånaden. På mina instagram stories kan du idag se hur det går för mig dag 1 när jag äter helvegetariskt (= i folkmun ”veganskt”).

39 reaktioner på ”Jag är tillbaka! Med festivalminnen, höstpepp och nya rutiner

  1. Att hålla igång regelbunden träning och/eller försöka promenera mer tycker jag är ett måste under hektiska arbetsperioder. Har jobbat uppemot 60-70h per vecka på ett jobb som jag till en början inte riktigt kunde hantera rent kunskapsmässigt, vilket skapade ännu ett stressmoment.

    Framförallt promenader är överlägsna för att rensa skallen och lyckas sortera upp alla tankar och idéer som snurrar i huvudet.

    En annan bra grej är att försöka lägga ifrån sig mobil, dator etc åtminstone någon timme eller så innan läggdags. Jag sover iaf mycket bättre då!

    Lycka till med fortsatt bloggande och ta hand om dig.

    Kram
    J

    Gilla

    • Verkligen! Det är verkligen helt avgörande. För mig är cyklingen till och från universitetet guld värd. Typ gråter när jag får punka. Men att verkligen ta ut sig några gånger i löpspåret i veckan hjälper också mycket. Ibland prioriterar jag dumt nog bort det, med det leder alltid till att jag presterar sämre på alla fronter och att jag fuckar upp sömnen.

      Att lägga ifrån mig skärm-prylar innan läggdags har jag också varit notoriskt dålig på. Men vill få in en läsrutin! Då går jag ner i varv + blir smartare på kuppen. Jag har läst mycket i sommar och vill gärna hålla det uppe.

      Tack för din kommentar! ❤

      Gilla

  2. Det är så himla viktigt att hitta den där balansen. Men oj så svårt. Det har tagit mig många år att hitta fram, och nu känner jag att jag är nära. För att hitta dit tror jag att erfarenheten av att krascha och bränna sig är till stor hjälp. Det gäller bara att dra lärdom av det som händer. Hur blev det så här? Vad kan jag göra för att det inte ska hända igen. Dina mål ser väldigt bra ut! Struktur är nog viktigt för oss kreativa som så lätt går helt upp i saker och projekt som får tid och rum att försvinna. Och att lära sig att saker tar längre tid än vad en tror. Och att lära sig att säga nej – även till kul saker, om de inte ligger i linje med de mål en satt upp.
    Jättekul att du är tillbaka! Men viktigast är att du mår bra. 🙂
    Hoppas att du får en fin dag!
    Kram

    Gilla

    • Ja jag tänker att struktur ska bli min räddare. För precis som du säger – när man är en kreativ person är det väldigt lätt att svepas med av sitt brinnande intresse. Det där med att lära sig att saker tar längre tid än vad man tro är verkligen så sant! Också något som jag är kroniskt kass på – men jag blir liiite bättre för varje år som går.

      Och TACK för din omtänksamma kommentar ❤
      Det känns så kul att vara tillbaka och att få snacka med mina bloggkollegor 🙂

      Gilla

  3. Hurra, Annie! Kul att du är tillbaka och vad härligt det är att höra dina insiktsfulla tankar. Är säker på att du kommer få en riktig dunderhöst 🙂 Och shit, vilka fina bilder på dig!

    Gilla

  4. Välkommen tillbaka! Kan verkligen känna igen mej i att gå upp för mkt i ett projekt för att det är så kul. ”Vadå stressad, det här är ju det roligaste jag vet!” Typ. Det har märkts att ambitionsnivån på din blogg har varit hög från dag 1 och att du varit väldigt entusiastisk inför den, vilket resulterat i en toppenblogg. Tycker dock din nya plan låter vettig, med hellediga dagar och kvällar – man behöver schemalagda såna! Och fortfarande ambitiös med 3-5 inlägg per vecka (för att vara matblogg liksom). Hoppas hösten blir lagom kreativ, lagom pluggig och lagom slapp!

    Gilla

    • Ja, alltså verkligen! Det är en svår insikt, för när något är roligt ”borde” det ju inte gå att bli stressad tycker man. 3 inlägg i veckan är faktiskt ambitiöst för en matblogg, men jag ska inte göra mer än ett recept i veckan – för det tar överlägset mest tid som du vet. Först den kreativa fasen, sen handla, laga, fota i snyggt ljus, äta och skriva ner receptet. Det brukar bli rätt så svettigt!

      Tack för att du kom in och lämnade en rad! Jag saknar dig och din blogg! Hoppas på någon slags come back när du har tid/ork ❤

      Gilla

  5. Kattfräknarna! 😍 Håller med om att det är superviktigt att ha en balans i allt, jag behöver mycket ledig egentid själv så blir direkt stressad om det blir för mycket. Man får lyssna på kroppen och känna av vad som passar en själv bäst, alla är vi ändå olika 🙂 Fint att du är tillbaka i alla fall!

    Gilla

    • Visst är det grymt att ha katter på kinderna?!

      Det är verkligen viktigt att planera in tid då man inte gör något alls. Lite pilla-navelludd-tid bara 🙂

      Och tack! Det är fint att vara tillbaka när jag blir såhär väl mottagen ❤

      Gilla

  6. Jag borde nog också satsa på att ha en skärmfri kväll i veckan. För att få mer tid till G.
    Men jag är lycklig att jag gått ner i arbetstid! Jag märker faktiskt skillnad!
    Lycka till med dina nya rutiner!
    ❤ ❤ ❤

    Gilla

  7. Välkommen tillbaka! Har varit tomt utan dina inlägg i augusti 🙂 Ska bli kul att följa både veganmånaden och andra mat-äventyr framöver! Låter som en himla bra plan du har också, både öppen och strukturerad.

    Gilla

  8. Tack för detta inlägg. Du bekräftar det jag själv har varit inne på. Jag som inte ens har en annan sysselsättning, utan snarare borde träna på att inte göra något alls, tror ibland att jag bara kan köra på med alla idéer hur långt som helst. Men jag tror också att det blir en högre kvalité i det jag gör om jag begränsar mig och sparar på idéer till rätt tillfälle. Jag är ju väldigt bra på att lägga upp strategier, men jag är sämre på att omvandla idéer till strategier direkt- för att gå från tanke till känsla är så mycket lättare än att gå från känsla till tanke. Jag går hellre från känsla till handling. Tycker att det låter klokt och tänker att 3 inlägg i veckan låter mer rimligt om du också ska fixa att hänga med vänner, studera och underhålla en relation. Om det blir mer så blir det kanske det ändå av att det finns utrymme? En reflektion jag fick, men det är du som känner dig bäst. Jag är ju också kroniskt utmattad så min uppfattning om vad folk orkar på en vecka är inte så uppdaterad utifrån friska människor 😉

    Och: jäklar vad kul att du är tillbaka och dessutom vilka FANTASTISKA foton på dig. Som jag sagt tidigare: du är en stjärna. Häftigt med veganmånad. Kanske blir jag inspirerad att följa det spåret en annan månad?

    Gilla

  9. HEJ OCH VÄLKOMMEN TILLBAKA!! Vad skönt att det känns bättre, att du har en plan. Jag jobbar fortfarande på min. Eller, jag kommer på dem men är väldigt dålig på att följa dem. Gillar att följa det ”kreativa-flowet” som tyvärr blir lätt…för mycket. Blev inspirerad och glad att du är tillbaka. Kram!

    Gilla

  10. Hej hej! 🙂 Mitt bästa tips för balans är att ta sig tid att morgonyoga lite. Och då inte nödvändigtvis ställa sig i värsta gymnastpositionerna utan typ sitta ned en stund och andas kontrollerat, göra katten/kon, kanske några solhälsningar om en vill, men andningen är det viktigaste. Jag märker att dagarna känns så oändligt mycket längre då eftersom jag är lite mer här och nu än annars och kan fokusera på det jag ska göra. Och så att äta frukost förstås, gärna med nån fin blogg eller bok att läsa till. Mkt viktigt! 🙂 ❤

    Gilla

  11. Åh! Vad härligt att ha dig tillbaka! Jag har inte varit inne och läst så mycket bloggar senaste tiden, så jag är lite sen att märka att du är back! 😛 Jag känner igen det där du skriver om balans och att det är svårt att skapa luftighet i planerandet. Har inga superknep att bjuda på, mer än att jag tror du är på rätt spår att styra upp och minska ner på prestationen och så vidare 🙂

    Trevlig lördagskväll och kul att se lite inlägg igen!

    Kram från
    Anna

    Gilla

  12. Struktur låter som en bra början men låt det inte bli ett måste, någon period kan ju den här planeringen också vara för krävande (tex om du har tenta). För mig har det varit viktigt att definera vad bloggen är för mig och att vara tydlig för mig själv med att jag bloggar för att det är roligt och inget annat. Känns det inte roligt så bloggar jag alltså inte. Men sen håller ju min blogg inte alls samma kvalitet som din heller… Kul att du är tillbaka igen! Jag ser fram emot att läsa ifatt (har varit offline ett tag) och inspireras i min matlagning!

    Gilla

    • Åh jag hade helt missat den här kommentaren! TACK för dina fina ord, dom värmer så! Ja, du har verkligen rätt, det är viktigt att förstå varför man bloggar. Det är ingen idé at bränna ut sig över ett fritidsintresse.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s